Trabajo Infantil y Rendimiento Académico

La revista británica International Journal of Educational Development ha publicado en la modalidad “Online First” un artículo sobre el impacto del trabajo infantil en el desempeño académico de niños trabajadores, titulado “Impact of child labor on academic performance: Evidence from the program “Edúcame Primero Colombia”. Este artículo es uno de los resultados de la cooperación entre la Universidad del Norte en Colombia y la Universidad de Sevilla en España en la evaluación y la implementación de programas de intervención en trabajo infanil y ha contado con la ayuda de la Agencia Española de Cooperación al Desarrollo (AECID) y la Oficina de Cooperación al Desarrollo de la Universidad de Sevilla, junto al Programa de Psicología de la Universidad del Norte. Este es el resumen del artículo en inglés:

“In this study, the effects of different variables of child labor on academic performance are investigated. To this end, 3302 children participating in the child labor eradication program “Edúcame Primero Colombia” were interviewed. The interview format used for the children’s enrollment into the program was a template from which socioeconomic conditions, academic performance, and child labor variables were evaluated. The academic performance factor was determined using the Analytic Hierarchy Process (AHP). The data were analyzed through a logistic regression model that took into account children who engaged in a type of labor (n = 921). The results showed that labor conditions, the number of weekly hours dedicated to work, and the presence of work scheduled in the morning negatively affected the academic performance of child laborers. These results show that the relationship between child labor and academic performance is based on the conflict between these two activities. These results do not indicate a linear and simple relationship associated with the recognition of the presence or absence of child labor. This study has implications for the formulation of policies, programs, and interventions for preventing, eradicating, and attenuating the negative effects of child labor on the social and educational development of children.”

Referencia y artículo en pdf:

Holgado, D., Maya-Jariego, I., Ramos, I., Palacio, J., Oviedo-Trespalacios, O., Romero-Mendoza, V. & Amar, J. (2012). Impact of child labor on academic performance: Evidence from the program “Edúcame Primero Colombia”. International Journal of Educational Development, http://dx.doi.org/10.1016/j.ijedudev.2012.08.004

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